bat

Sommarläger 2024

Häng med till Vässarö - scouternas ö!

Vecka 31 är det dags för årets sommarläger. I år åker vi till Vässarö där vi kommer att segla, paddla, bada och göra en massa kul scoutaktiviteter. Dessutom får du chansen att hitta din inre superhjälte och utforska dina krafter. Häng med!

Vässarö ligger i ytterskärgården cirka 14 mil nordost om Stockholm, mellan Grisslehamn och Öregrund. Huvudön är 1,5 km bred och 2,5 km lång. Här kommer vi att bygga vår egen lägerby med kök, matplats och tältområden för  varje avdelning. På dagarna kommer vi att upptäcka Vässarö och alla aktiviteter som finns där; optimistjollar och andra segelbåtar, kanoter, Trapper-spåret, hinderbanan, samarbetsgläntan med mera. Det kommer också bli massor av bad, kortspel och mys i tältet.

Lägertid, resa och kostnad

Det är olika avresedag och lite olika transport för våra avdelningar. Exakta tider för avresa och hemkomst meddelas senare.

Avdelning Lägertid Resa Kostnad
Jollarna och Sjöbusarna tisdag 30 juli – fredag 2 augusti Hyrd buss dit och hem 1 700 kr
Skutorna och Vindarna måndag 29 juli – fredag 2 augusti Hyrd buss dit och hem 2 000 kr
Kustfyrarna och Herbetz Yellon lördag 27 juli – fredag 2 augusti Kollektivt dit, hyrd buss hem 2 900 kr
Ledare och funktionärer upp till 26 år Reser med sin avdelning 200 kr
Ledare och funktionärer över 26 år (och ev ledarbarn) Reser med sin avdelning 800 kr

Om du som förälder vill åka med på lägret kan du antingen vara med som funktionär och hjälpa till i köket, eller delta som ledare och ta ett gemensamt ansvar för alla scouter på ditt barns avdelning.

Anmäl dig direkt

Anmäl dig senast den 5 maj genom att fylla i anmälningsformuläret här >>
Samt betala in lägeravgiften till kåren på något av följande sätt:

• Plusgiro: 50 14 65-9
  • Swish: 123 48 401 95

Märk betalningen med läger och namn. Om du betalar för flera personer är vi tacksamma om du kan göra det som separata transaktioner, då det förenklar vår hantering.

Bidrag: Det finns möjlighet att söka bidrag till lägeravgiften från scoutkåren. Kontakta i så fall din avdelningsledare eller kårordförande Björn Sjöstrand. Det går även att söka bidrag från Scouternas stödfond.

Årets tema: Superhjältar

På årets sommarläger får du chansen att hitta din inre superhjälte och utforska dina krafter. Tillsammans upplever vi dagar fulla av klurigheter, kompisar och spännande utmaningar på land och hav. Så värm upp superkrafterna och var redo för det stora äventyret!
Tips! Ta gärna med dig någon utklädnad eller sak, som du tycker passar in på tema superhjältar!

Vad ska jag ta med?

Packlista för lägret finns här >>

Kårhalsduk och scoutskjorta

På Vässarö kommer det även att vara scouter från andra kårer. Då är det extra roligt om alla som är med på lägret har Blackebergs sjöscoutkårs halsduk, så det syns varifrån vi kommer. Du får gärna också ha scoutskjorta eller scouttröja. Information om hur du köper scouthalsduk och scoutskjorta finns på följande sida: Scoutklädsel>>