Medlemsavgift

Alla medlemmar betalar varje termin in en medlemsavgift till scoutkåren. Faktureringen sköts centralt av Scouternas riksorganisation.
Vid hajker och läger tillkommer oftast en särskild avgift.

För scouter är medlemsavgiften 780 kr per termin.

Ledare och funktionärer betalar 130 kr per termin.

När du blir medlem i vår scoutkår blir du samtidigt automatiskt medlem i Stockholms scoutdistrikt och riksorganisationen Scouterna.
Oavsett typ av medlemskap i kåren går alltid 130 kr av medlemsavgiften till scouterna centralt, och då ingår t ex en försäkring via Scouterna. Läs mer om medlemsförsäkringen på Scouterna >>

Förutom medlemsförsäkringen används medlemsavgifterna bland annat till underhåll och upprustning av scoutkårens lokaler och båtar. Dessutom får varje avdelning en del av medlemsavgifterna att använda till material och aktiviteter i sin verksamhet.

Det finns möjlighet att ansöka om nedsättning av medlemsavgift (och även hajk- och lägeravgifter) från scoutkåren.
Prata i så fall med din avdelningsledare eller kontakta kårordförande Björn Sjöstrand.
Det går även att söka bidrag från Scouternas stödfond (https://www.scouterna.se/bli-scout/kostnad/scouternas-stodfond).

Om du inte har möjlighet att delta aktivt i vår scoutverksamhet kan du istället välja att stötta vår kår ekonomiskt genom att bli stödmedlem. Läs mer och anmäl dig via formulär på följande sida: Stödmedlem

Scoutnet

Alla medlemmar registreras i Scouternas centrala medlemsregister Scoutnet. Det är viktigt att vi har uppdaterade kontaktuppgifter till dig för att du ska få e-postutskick och medlemsfakturor. Du kan själv logga in i Scoutnet och uppdatera dina (eller ditt barns) kontaktuppgifter.

Mer information finns här: Uppdatera dina kontaktuppgifter

Faktureringsmetod för medlemsavgiften

För scouter är det vanligast att medlemsfakturan skickas till e-postadress(er) enligt kontaktkortet i Scoutnet. Det går att få e-faktura både för sin egen och barnens medlemsavgifter, om man anmält sig för e-faktura för Scouterna i sin internetbank. Har man aktiverat Kivra kommer fakturan istället dit, gäller dock endast vuxna. Om man inte valt e-faktura eller Kivra kommer fakturan med e-post. Det är även möjligt att få sin medlemsfaktura utskickad med papperspost. Du kan själv logga in i Scoutnet och uppdatera hur fakturaleveransen ska ske. OBS! Fakturan kan alltså levereras på olika sätt för olika familjemedlemmar, eftersom prioritetsordningen ser ut enligt följande:

  1. E-faktura – Om man aktivt anmält sig för att få e-faktura. Föräldrar kan även anmäla sig för e-faktura för sina barn.
  2. Kivra – Om man aktiverat Kivra får man som vuxen sin faktura hit, men inte sina barns.
  3. E-post – Avsändare: faktura@scouterna.se
  4. Papperspost – Skickas till adressen angiven i Scoutnet.

Om du vill ha hjälp med att ändra faktureringsmetod kan du höra av dig till kårmailen.

Mer information: Välj faktureringsmetod >>

Medlemstidningar

I medlemsavgiften ingår även följande medlemstidningar, som kommer hem i brevlådan 4 gånger per år:
(Om du inte längre vill ta emot papperstidningarna, kan du enkelt avsäga dig dessa genom att logga in i Scoutnet och uppdatera din medlemsprofil – Kryssa ur rutan Medlemstidningen.)

  • Scout –  Scouternas medlemstidning som riktar sig till scouter i alla åldrar, ledare och föräldrar.
  • Demed – Stockholms scoutdistrikts medlemstidning, för alla över 15 år.