Sommarläger 2019 – Brattalid

5 september, 2019 av Björn Sjöstrand

Årets läger Brattalid var ett kårläger med Vikingatema. Totalt var vi 64 scouter och ledare från Blackebergs Sjöscoutkår

Tillsammans med Erik Röde upptäckte vi Grönland (Salta Skär, Bryggholmen söder om Enköping) och efter en rafflande skattjakt fick vi åtnjuta nyupptäckta Vinland (som tur var låg inte vårt Vinland på andra sidan Atlanten).

Våra äldsta scouter seglade från vår hemmahamn till lägret och tillbaka.

Brattalid var ett läger fyllt med vattenaktiviteter. Vi seglade både Avanti och optimister. Vi paddlade kanot och våra Kustfyrare provade även på wakeboard, vattenskidor och ring.

Våra Avantis fungerar även som mysiga fikaplatser.

På marknadsdagen kunde alla prova på vikingabowling, stångstötting, popcorn, pannkaksbakning på kaffeburk, träffa spådamen och andra lekar och godsaker.

Hoppas att alla fick med sina vackra Blackebergsmärken i tenn hem.

Vi hade tur med vädret och fick njuta av fantastiskt god mat.

Vi har lärt oss nya lägerbålssånger. Roligt att många av våra spårare och upptäckare tog ledningen på lägerbålet.

Skådespelet från våra äventyrare höll internationell klass.

På lägren finns det också tid att bara hänga och tex spela kort

Tack alla ledare för att ni ordnade, fixade, skrattade och spred glädje!

Samtidigt som Kustfyrarna seglade mot Warfvet och Spårarna & Upptäckarna åkte hem med bussen så plockades lägret ned.

Bra kämpat alla Kustfyrare och ledare i den hårda motvinden på återresan mot Warfvet. Pizza hjälper mot motvind har jag hört 🙂

Tack alla ledare och scouter för ett fantastiskt kul läger!