Vad är Scouterna?

Scouterna är riksorganisationen för scouting i Sverige. Vi ger barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer.

Scouternas verksamhet bygger på tydliga medmänskliga värderingar. Hos oss är alla lika mycket värda.

Våra värderingar utgår från scoutlagen, som i grund och botten handlar om att vara en schysst kompis och medmänniska.

Det unika med scouting är scoutmetoden. Det är en metod för personlig och social utveckling genom att vi lär genom att göra (learning-by-doing) i den lilla gruppen, patrullen. Genom att själv få prova, våga misslyckas och prova igen, gör att scouterna hela tiden lär sig nya saker.

En stor del av scouting är friluftsliv. Naturen erbjuder fantastiska upplevelser och skapar utmaningar där patrullens samarbetsförmåga sätts på prov. Genom att vara ute lär vi oss också hur viktigt det är att ta hand om naturen och ta ansvar för miljön.

Vår vision är ”Unga som gör världen bättre”. Läs mer om vad scouting innebär på följande sida:

www.scouterna.se »