Aktiviteter

På våra avdelningsmöten gör vi olika aktiviteter tillsammans. Aktiviteterna följer scoutmetoden som är unik för scouting. Detta kan involvera allt från segling och matlagning över öppen eld till lekar och vandring.

Scoutmetoden

Scoutmetoden är en metod för personlig och social utveckling där vi lär oss genom att utföra aktiviteter i den lilla gruppen, patrullen. Varje scout får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Våra aktiviteter är utmanande, roliga och spännande. Läs mer om scoutmetodens olika delar  på följande sida: Scoutmetoden »

Scouternas Aktivitetsbank

Scouterna har en egen Aktivitetsbank där alla kan hitta roliga aktiviteter för olika åldrar och med olika teman: Aktivitetsbanken »

Hajk och läger

Att åka iväg på övernattning med sin patrull eller avdelning är ett fantastiskt äventyr för scouterna, oavsett hur gammal man är. Varje avdelning i vår kår brukar åka på hajk (helgövernattning) varje termin. På sommaren brukar vi åka bort lite fler dagar på läger.

Prata med en avdelningsledare om du vill veta mer om vilka hajker och läger som finns planerade under terminen.

Varje hajk och läger brukar ha en egen utrustningslista. Kolla alltid av med hajk-/lägeransvarig för att få reda på vad som gäller för den aktuella hajken eller lägret.

Läger utanför kåren

Från och med att du är spårarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas utanför kårens verksamhet. Det kan till exempel vara en segling i Östersjön med Scouternas skepp Biscaya eller de utmanande vandringarna Blå Hajk (i Sverige) eller Explorer Belt (ute i Europa).

Scouternas läger i Sverige och världen »
Klicka på menyn Scoutäventyr