Information för ledare

För att vi ska kunna bedriva en trygg och säker scoutverksamhet vill vi att alla (över 15 år) som är ledare på våra avdelningar ska visa upp ett Registerutdrag från belastningsregistret samt gå webbkursen Trygga möten (och därefter upprepa detta vart tredje år). När du gjort det registreras informationen på din profil i medlemsregistret Scoutnet. På så sätt kan vi enkelt att följa upp detta för alla kårens ledare och funktionärer.

Registerutdrag

Från och med 2021 är det obligatoriskt för alla scoutledare att uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.

• Beställ ett registerutdrag via Polisens hemsida.
    • Välj Annan verksamhet än skola och barnomsorg och därefter Till e-tjänst för registerutdrag.
    • Logga in med bank-ID.
    • Välj Arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg, och ange dina kontaktuppgifter.
    • Du kan antingen beställa ett digitalt registerutdrag, som levereras som .pdf till din digitala brevlåda (t ex Kivra) eller ett registerutdrag i pappersformat, som skickas hem till dig med post.
  • Visa upp registerutdraget för vår Kårordförande Björn Sjöstrand
  • Alla ledare ska visa upp ett nytt registerutdrag vart tredje år. Du kommer att få en påminnelse från kåren via e-post.

Tips! Om du är osäker på om eller när du visat upp ett registerutdrag kan du logga in i Scoutnet och klicka på Min profil. Om du visat upp registerutdrag är det angivet i rutan Översikt högst upp till höger. (Om du inte har loggat in i Scoutnet tidigare eller om du har glömt ditt lösenord, kan du klicka på Beställ lösenord.)

Trygga Möten

Detta är en gratis webbutbildning för alla ledare inom Scouterna från Scouternas folkhögskola. Nya ledare bör genomföra utbildningen under sin första termin, och samtliga ledare bör upprepa utbildningen vart tredje år. Det tar ca 60 min att genomföra kursen, men det går även att pausa och att komma tillbaka senare och göra klart. Kursen avslutas med ett test, och när man blivit godkänd så kommer Trygga möten markeras som genomförd (och ett par dagar senare syns detta även i din profil i Scoutnet).

Klicka på knappen Logga in med ScoutID, och logga sedan in med samma e-postadress och lösenord som du använder för att logga in i Scoutnet. (OBS! Om samma e-postadress finns inlagd som primär e-postadress i Scoutnet både för dig och ditt barn behöver du istället logga in med ditt personnummer som användarnamn.) Om du inte har loggat in i Scoutnet tidigare eller om du har glömt ditt lösenord är det bara att gå till Scoutnet och klicka på Beställ lösenord.

Efter att du loggat in i Scouternas lärplattform hittar du Trygga möten en bit ner på sidan, under rubriken Alla tillgängliga kurser och stödmaterial.

Närvarorapportering

Vi har ett digitalt verktyg för närvarorapportering från respektive avdelnings möten. Det är viktigt att närvaron fylls i korrekt, då det utgör underlag för den årliga ansökan om aktivitetsbidrag, vilken är viktig för kårens ekonomi. Fyll gärna i närvarorapporteringen direkt under/efter mötet via mobiltelefonen. Prata med din avdelningsledare för att få inloggningsuppgifterna för din avdelning.

Länk till närvarorapporteringsverktyget >>