Att vara scout

I Scouterna får du prova på nya saker. I vår verksamhet jobbar vi mycket i den lilla gruppen, patrullen, och både där och i din avdelning får du nya kompisar samtidigt som du övar på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna från och med det år du fyller 8 år. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Efter detta kan du själv bli ledare, vilket du kan vara livet ut. Självklart behöver du inte börja när du är åtta, utan kan haka på när som helst i ditt liv.

Vad gör vi?

På scouterna gör vi så många roliga och lärorika saker som möjligt. Ett vanligt möte kan innehålla allt från segling till bygge av gungor eller tillagning av äppelpaj över öppen eld. Vi utgår från scoutmetoden, där friluftsliv, ”learning by doing” och patrullsystemet är några av grundpelarna. Detta utvecklar dig som individ både fysiskt och mentalt, och gör dig redo för livet.