Scoutklädsel

Vi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjortan eller andra scoutkläder. Grundplaggen i scoutdräkten är främst scoutskjortan med halsduk och sölja, men det finns även andra kläder som till exempel t-shirt och piké-tröja. Det skapas en gemenskap när alla har liknande kläder på sig och när klädsmak och märkeskläder inte spelar någon roll.

Scoutdräkten är en symbol för scouting och består av en kårspecifik halsduk och en landsspecifik skjorta. På skjortan sys märken på för att visa på erfarenheter, grupptillhörighet och intressen inom scoutingen, t ex lägermärken eller knivbevis. Märken delas ut till scouterna efter att mål uppnåtts eller i samband med hajk eller läger.

Scoutskjorta

Du kan köpa scoutskjorta, andra fina scoutkläder och scoutprylar i Scouternas egen shop: www.scoutshop.se/.

Kom ihåg att alltid uppge vår scoutkårs namn när du handlar från www.scoutshop.se/, eftersom 5 % av beloppet går tillbaka som en återbäring till kåren. (I kassan finns en urvalslista som heter Förmånstagande Scoutkår, där du kan välja Blackebergs sjöscoutkår)

Du kan också köpa din scoutskjorta på Scoutkansliet på Fridhemsgatan 8 på Kungsholmen. Där kan du prova ut rätt storlek och köpa den till samma pris som på scoutshop.se, men du slipper fraktavgiften. De har dock ett begränsat urval. Du kan ringa i förväg och för att säkerställa att det du söker finns i lager.

Tips! Du kan också  köpa och sälja begagnade scoutskjortor i kårens Facebook-grupp.

Scouthalsduk

Scouthalsduk köper du direkt från kåren, prata med dina ledare. Scouthalsduken kostar 120 kr, som du betalar till kårens Swish-nr: 1234840195. Vänligen märk betalningen med halsduk i meddelandefältet.

Sölja

Söljan är det som håller ihop halsduken fram. Den tillverkar scouten själv på ett möte. I väntan på att du tillverkat en sådan kan du hålla ihop halsduken med t ex en nyckelring.

Märkesplacering

Läs mer om märken och var på scoutskjortan de ska placeras på Scouternas webbsida om märken>>
Du kan även fråga en ledare om hjälp.