3 medaljer till Blackeberg på Scouternas dag 2023

1 juni, 2023 av Susan Falck

50 scouter och ledare representerade Blackebergs sjöscoutkår på Scouternas dag i Hagaparken den 6 maj 2023. Och vilken dag! Det var många och utmanande tävlingsgrenar, där kåren kammade hem hela 3 medaljer!

Det var en solig men kall morgon när de 50 scouterna och ledarna träffades på Lilla Ängby för gemensam resa till Hagaparken för att delta i tävlingarna på Scouternas dag. Det var många år sedan Blackebergs, sjöscoutkår var med sist, så lite ringrostiga var vi, men vilken come back vi gjorde!

Jollarna och Sjöbusarna deltog under namnet Jollebusarna med 3 patruller i tävlingen Myrstigen. Tävlingsgrenar som samarbete med jättelika labyrintspel och att tyda djurspår visade sig vara Jollebusarnas grej, och de kammade hem hela 3 medaljer! Ett guld och ett brons i patrulltävlingen och silver i avdelningstävlingen.

Skutorna deltog med 2 patruller i tävlingen Björnklon. De tävlade i grenar som livlina och sjukvård samt knopar och chiffer.

Kustfyrarna deltog med 2 patruller och en tävlande ledare/kårordförande i tävlingen Älghornet. Här ingick tävlingsgrenar som att bygga en katapult, samtidigt som man svarade på kluriga frågor och att koka ett perfekt ägg.

Några röster från ledare och funktionärer om dagen:

”En riktig toppendag med mäktig avslutning!”

”Verkligen härlig dag! Tror alla har fått mersmak.”

”Superfin dag och riktigt roligt att vara funktionär också!”

Så här såg det ut under dagen

Nästa år ställer vi upp igen!