Sommarläger 2023: Cirkus Vindalsö – magi på högsta nivå

8 oktober, 2023 av Susan Falck

Sommaren 2023 begav sig 101 scouter, ledare och funktionärer från Blackebergs sjöscoutkår till Vindalsö i Stockholms skärgård. Här levde vi under en vecka lägerliv med aktiviteter som bad, segling, paddling, lägerbål – och cirkus!

Segling till lägret för de äldsta

För scouter på HY och Kustfyrarna började lägret med segling till Vidalsö i kårens Avanti. Efter att cirkussällskapet tagit emot scouterna på Högholmen blev det härlig segling sydost om Möja och sedan övernattning i båtarna innan man nådde fram till Vindalsö.

Full fart på lägerplatsen

På tisdagen blev vi fulltaliga – 101 deltagare – och då är det full fart på lägerplatsen. Det byggs och surras i avdelningarnas egna ”tältbyar”, det badas, spelas kort och lagas mat i stora lass. Och så massor av segling och paddling förstås!

Cirkus Vindalsö

Cirkusdirektör Vindolino och assistent Randi har tappat bort sitt cirkussällskap. De behöver scouternas hjälp och det är bråttom, för biljetterna till torsdagens föreställning är slutsålda. Scouterna delas in i patruller och sätts på hårdträning på åtta olika stationer med allt från jonglering och lindans till farliga trick med eld.

Marknadsdag och den stora föreställningen

Som tur var passerade ett kringresande marknadssällskap, så att scouterna fick en paus och kunde roa sig med olika aktiviteter och köpa marknadsgodis som popcorn och chokladdoppade marsmallows.

Till slut var det dags för den stora cirkusföreställningen – och vilken föreställning det blev! Ni kan tro att cirkusdirektör Vindolino och assistent Randi var nöjda.

Dags att bege sig hemåt

Jollarna, Sjöbusarna och Skutorna tog skärgårdsbåten till Stavsnäs och därifrån buss och tunnelbana hem till Blackeberg. Lite trångt på bussen, men alla kom med.  Kustfyrarna och HY seglade hela vägen hem, med stopp i Waxholm där de fick gnugga geniknölarna ordentligt med ”Fångarna på Kastellet” innan de morgonen därpå tog sista etappen hem till Warfvet.

Tack!

Tack alla ledare och scouter för ännu ett härligt sommarläger med massor av skratt, utmanande aktiviteter och mycket segling. Ett extra tack till alla ledare och funktionärer för att ni lagt ned så mycket tid innan, under och efter lägret. Ett läger med 101 deltagare kräver mycket planering, förberedelser och efterarbete. Hoppas ni hade lika roligt som jag. Ett läger med Blackebergs sjöscoutkår ger så mycket positiv energi!

Hoppas vi ses nästa sommar

Björn Sjöstrand
lägerchef och ordförande i Blackebergs sjöscoutkår