Lilla Ängby gård

Välkommen till Lilla Ängby gård

Lilla Ängby gård är scoutkårens lokal nära Islandstorget, där vi vanligtvis håller möten under vinterhalvåret. Även om vissa aktiviteter är inomhus så kombinerar vi ofta med aktiviteter och lekar utomhus, i närheten av stugan.

Adress: Holbergsgatan 4, Bromma
Om du har frågor gällande Lilla Ängby gård är du välkommen att kontakta Lokalkommittén.

Utlåningsregler för Lilla Ängby gård

• Lilla Ängby Gård lånas ut gratis till ledare, utmanarscouter och funktionärer för eget bruk.
  • Lilla Ängby Gård kan även lånas ut till andra scoutkårer.
  • Lilla Ängby Gård kan endast lånas när den inte behövs för kårens egen verksamhet.
  • Alkohol får inte förekomma i lokalen.
  • Verksamheten får inte störa våra grannar (efter kl 22:00 dag innan vardag resp efter kl 23:00 dag innan helgdag).
  • Den medlem som lånar Lilla Ängby Gård har ansvar för och måste själv delta i arrangemanget. Vidare ansvarar denne för städning och sopor.
  • All utlåning bestäms av Lokalansvarig.

Lilla Ängby gårds historia

Lilla Ängby Gård ligger utmed 1600-talets landsväg mellan huvudstaden och färjeläget vid Tyska Botten. Egendomen Lilla Ängby bildades under 1700-talet genom att avskiljas från Stora Ängby.

Gården Lilla Ängby med mangårdsbyggnad byggdes på 1880-talet av ”snuskungen” Knut Ljunglöf. I stugan vid Lilla Ängby bodde Knut Ljunglöfs trädgårdsmästare. Gården ligger i en kulturhistoriskt intressant miljö. Flera torp har funnits längs Blackebergsvägen, den forna färdvägen för de kungliga på väg till Drottningholms slott, och ned mot Mälaren. Lilla Ängby gård och torpen längs Blackebergsvägen låg strategiskt placerade längs vägen för de kungliga och hovet till färjeläget.

Det finns idag en Milsten vid Lilla Ängby för att markera den historiska landsvägen från Stockholm till färjeläget vid Tyska Botten för vidare färd till Drottningholm. Det historiska färjeläget vid Tyska Botten är den plats som vi har vårt kära Warfv.