Att vara ledare

Bli en del av vårt härliga ledargäng – ta chansen att få uppleva scouting tillsammans med ditt barn!

Som ledare är du del av ledarteamet på en av våra avdelningar. För varje avdelning finns en Avdelningsledare som du kan prata med om du har några frågor eller funderingar. Du behöver inte kunna någonting i förväg för att bli ledare, vi kallar det “learning by doing”.

Vi är en sjöscoutkår, men du behöver inte ha någon seglings- eller båtvana sedan tidigare. Vi erbjuder alla våra ledare att lära sig grunderna i segling och att köra följebåt. Vi erbjuder även alla nya ledare att gå utbildningen Leda scouting

En förutsättning för att vi ska kunna bedriva en bra scoutverksamhet är att vi är många ledare som hjälps åt. När vi är på sjön behöver det t ex finnas ledare i både segelbåtar och följebåtar. Vid andra möten kan det vara olika stationer som behöver förberedas och bemannas. Att vi är många gör det också mycket roligare!

Att vara ledare i Blackebergs sjöscoutkår innebär bland annat att:

• Vara en del av ledarteamet på avdelningen.
  • Medverka på scoutmöten, hajker och planering med avdelningen.
  • Delta på kårgemensamma aktiviteter, som terminsavslutning, Scouternas dag och sommarläger.

Dessutom får du möjlighet att dela kunskap och erfarenheter och umgås med andra ledare i kåren på ledardagar och ledarmingel.

Många av våra ledare är också föräldrar till scouter i kåren. På scouterna förväntas alla vuxna agera som ledare och behandla alla scouter lika.

För att vi ska kunna bedriva en trygg och säker verksamhet vill vi att alla ledare ska genomföra Scouternas webbkurs som heter Trygga möten, samt visa upp ett Registerutdrag. Mer information finns på följande sida: Info för ledare >>

Har du frågor om att vara ledare i Blackebergs sjöscoutkår är du välkommen att kontakta oss.