SKUTORNA

Välkomna till upptäckaravdelningen SKUTORNA!

Vi har våra möten på måndagar kl 18:30 – 20:00.

Program

Vi har oftast våra möten på Warfvet där vi har våra båtar, eller i vår lokal Lilla Ängby gård, vid Islandstorget. Om vi är någon annanstans framgår det i terminsprogrammet.

Terminsprogram – Skutorna VT 2024

Inga bilar på Warfvet

Vi får inte köra bil fram till Warfvet. Vi rekommenderar att du som bor nära promenerar eller cyklar. Behöver du lämna din scout med bil, parkera i Södra Ängby eller på Blackebergsbacken och promenera sista biten till Warfvet. Tack för att du hjälper till och visar hänsyn mot våra grannar!

Scoutklädsel

Du får gärna ha scoutskjorta och scouthalsduk på mötena. Information om hur du köper scoutskjorta och kårens scouthalsduk finns på följande sida: Scoutklädsel
Glöm inte att ta på kläder efter väder, eftersom vi är oftast är utomhus.

Om våra möten

• När du är med i avdelningen Skutorna så är du en upptäckarscout. Det ställs lite högre krav på att klara av saker själv, med hjälp av ledare som stöttar förstås.
  • Scouterna är indelade i mindre grupper, patruller. Vi jobbar mycket i patrullerna för att lära oss samarbeta och lösa problem.
  • Vi uppmuntrar de scouter som redan varit upptäckarscouter 1 år att stötta de som är ett år yngre. Det är så vi lär oss saker – learning by doing!
  • Det är viktigt att försöka vara med på så många möten som möjligt, så vi kan lära känna varandra.

Våra patruller

• Barken
  • Briggen
  • Fregatten
  • Galären
  • Skonaren

Följ vad vi gör

Gå gärna med i kårens Facebook-grupp, Blackebergs Sjöscoutkår. Där kan du följa vad vi gör i kåren, på våra möten samt på hajker och läger. (Det är en privat grupp där du behöver ansöka om att gå med.)

Välkommen till Skutorna

Liina Tökke, avdelningsledare