5 medaljer till Blackeberg på Scouternas dag 2024

21 april, 2024 av Susan Falck

Kluriga uppdrag och glada miner när Blackebergs sjöcscoutkår deltog på Scouternas dag i Björkhagen den 20 april 2024.

68 scouter, ledare och funktionärer från Blackebergs sjöcscoutkår var engagerade i tävlingarna på Scouternas dag. Det var en mycket bra dag och roligt att vara tillsammans hela dagen. Kul med en kårgemensam aktivitet!

– Bäst var det glada humöret och fina samarbetet mellan scouterna, trots kylan. Det är alltid roligt med kårgemensamma aktiviteter, och också att träffa andra kårer. En extra bonus var förstås att scouterna visade så goda kunskaper i tävlingen, och kul för dem att det blev priser och placeringar, säger Petra som tillsammans med Björn vikarierade som ledare för Kustfyrarna.

Våra Spårarscouter från Jollarna och Sjöbusarna tävlade i mixade patruller i klassen Myrstigen. De var sex olika tävlingsgrenar med utmaningar som knopar, kast med livlina och organisation. Det gick riktigt bra, vi fick två medaljer för 8:e plats i avdelningstävlingen och 8:e plats i patrulltävlingen för patrullen Skäret.

Våra Upptäckare från Skutorna och Vindarna tävlade i klassen Björnklon. De fick bland annat visa att de kunde navigera, lösa chiffer och hade koll på knopar och ”personliga mått”. Och som de presterade. Det blev en 4:e plats i avdelningstävlingen och patrullen Örnen kom på 8:e plats i patrulltävlingen.

Våra Äventyrare från Kustfyrarna tävlade i Älghornet. Här möttes de av utmaningar som eldning, surrning, sjukvård och chiffer. Fina prestationer och glada miner som ledde till en 11:e plats i avdelningstävlingen och en 8:e plats till Björn i klassen för ledare.

Några härliga bilder från dagen