Vindarna – ny avdelning i kåren

7 november, 2023 av Susan Falck

Blackebergs sjöscoutkår har i höst växt med ytterligare en Upptäckaravdelning. Den ny avdelningen heter Vindarna och avdelningsledare är Kalle Axnäs.

Blackebergs sjöscoutkår är populär, vi har många barn i kö som vill börja hos oss. Vi jobbar därför aktivt med att fylla på våra avdelningar så snart vi får ledig plats. Vi har också som mål att bli fler scouter i de äldre åldersgrupperna (Äventyrare 12-15 år och Utmanare 15-18 år) för att få en givande och kontinuerlig verksamhet med goda förutsättningar för återväxt av yngre ledare. På ledardagen i februari 2023 diskuterade vi framgångsfaktorer för kårens tillväxt och en plan togs fram (läs mer i Rapport från ledardagen).

Vindarna – vår nya Upptäckaravdelning

Sedan tidigare har kåren två Spåraravdelningar (Jollarna och Sjöbusarna) och därför blev nästa steg att utöka med ytterligare en Upptäckaravdelning. Strax före sommaren utsågs Kalle Axnäs till avdelningsledare för den nya avdelningen, som inledningsvis kallades ”Skutorna 2”.

Hallå där Kalle, hur kom ni fram till avdelningsnamnet Vindarna?
– Vi i ledargänget hade workshop hemma hos mig över lite pasta och vin. Vi gick igenom alla förslag som kom in på kåravslutningen, la till egna och sorterade ner till färre och färre alternativ. Namnet skulle rulla bra på tunga, ha logiska och bra patrullnamn och det skulle kännas klassisk. Det blev Vindarna, med patrullerna Nordan, Sunnan, Västan och Östan.

Hur är det att vara avdelningsledare för en ny avdelning?

– Det är kul, och lätt, att vara avdelningsledare när man har ett sånt bra ledargäng!

Vindarna ”delar veckodag” med Sjöbusarna, hur funkar det?

– Det kanske är för tidigt att utvärdera det, men hittills har det gått över förväntan. Vindarna brukar samlas och ha mötesstart bakom flytvästboden. Vi får synka program med varandra och ”vilka håller till var” innan mötet. Gällande båtar så är det varannan ”första tjing” på vad man vill ha.

Har Vindarna något avdelningsrop än? Hur låter det?
Det har vi:

(inleds med fyra flås)