Rapport från ledardagen 5 februari 2023

11 februari, 2023 av Susan Falck

Söndag 5 februari träffades 27 ledare och funktionärer från Blackebergs sjöscoutkår på Lilla Ängby för att planera framåt och inspireras av vår scoutkonsultent Nicole.

Kika gärna på presentationen från Ledardagen 2023.

Kårens årshjul och praktisk information

Vi började med att kika på kårens årshjul med kårgemensamma aktiviteter. Nytt för i år är att kåren deltar Scouternas dag den 6 maj.
Webben: Alla viktiga datum finns i Kalendern. Här finns också inbjudningar till ledardagar, arbetsdagar på Warfvet, hajker och läger.
Facebook: Kåren har 2 Facebook-grupper, en för alla medlemmar och en för ledare och funktionärer. Gå gärna med, om du inte är det!

Sommarlägret på Vindalsö

Vecka 31 åker kåren till Vindalsö, som ligger vid Sandhamn. Här finns fin tältplats, sandstrand, bastu, lägerbålsplats, matplats under tak, storkök inomhus, 7 optimister, 5 tvåkronor och 6 kanoter.
Upplägget är ungefär ”som vanligt”:
KF och HY:  Lör 29 jul – lör 5 aug (alt sön), seglar från Björns landställe till Vindalsö + seglar hem.
Skutorna: Mån 31 jul – fre 4 aug, åker kommunalt + ”taxibåt”
Jollarna och Sjöbusarna: Tis 1 aug – fred 4 aug, åker kommunalt + ”taxibåt”.

  • Inbjudan skickas ut i början av mars.
  • Lägerplaneringsmöte #1: 19 mars kl 19-21 på Lilla Ängby. Välkommen!
  • Arbetshelg på Vindalsö? Läs mer och anmäl dig här

Kåren växer – varför och hur gör vi

Blackebergs sjöscoutkår är populär och vi har många barn i kö, framför allt till våra yngre avdelningar. Samtidigt behöver vi bli fler scouter i de äldre åldersgrupperna (Äventyrare 12-15 år och Utmanare 15-17 år) för att möjliggöra en givande och kontinuerlig verksamhet samt skapa goda förutsättningar för återväxt av yngre ledare. Målet är att ha en ”full” Utmanaravdelning, med fler än 20 aktiva scouter hösten 2025.

För att få fler äldre scouter behöver vi bredda de yngre avdelningarna. Det gör vi genom att:

  • Ha 2 fulla Spåraravdelningar (8-10 år) med ca 25 scouter / avdelning.
  • Hösten 2023 starta ytterligare en Upptäckaravdelning (10-12-år), så att vi har 2 avdelningar med ca 25 scouter per avdelning.
  • Hösten 2024 behöver vi eventuellt starta ytterligare en Äventyraravdelning (12-15 år).
  • Dessutom fyller vi kontinuerligt fylla på våra avdelningar, om en scout slutar erbjuder vi någon från kön att börja.

Framgångsfaktorer: Vad behöver vi ha på plats för att lyckas?

Vi diskuterade i grupp om hur vi ska lyckas och många bra idéer kom upp, bl a:

  • Ca 25 scouter / avdelning är bättre än 30, och hänsyn bär tas till ledarläget och gruppens samansättning.
  • Inte ”Skutorna 1 och 2” samma dag och inte alla nya på samma avdelning.
  • Justera starttider för möten, så att avdelningarna går omlott, för att minska trängsel vid båtarna.
  • Nyttja söndag förmiddag för segling under båtsäsongen. Kanske gemensamt pass för flera avdelningar?
  • Jobba för att brygga gapet mellan Utmanare/HY och ledare, engagera och bjuda in HY mer.

Kårstyrelen tar med sig alla inkomna idéer och återkopplar till ledarna under våren.

Scouternas dag – nytt äventyr för hela kåren

För att visa våra scouter att de är del av något mycket större, vill i år vara med på Scouternas dag, som är en tävling för scouter i Stockholmsområdet.

När och var: 6 maj i Hagaparken
För vem: Spårare, Upptäckare och Äventyrare får tävla, och man tävlar patrullvis i olika utmaningar. Ett antal ledare och ev Utmanare behöver vara med som funktionärer.
Mer information: Ännu finns ingen officiell information om eventet, det kommer att publiceras här. 
Kåren kommer att skicka ut mer info till alla ledare så snart vi vet mer, och inbjudan till alla scouter.

Workshop: Målspår

Efter en god och trevlig lunch på Mille Gusti fortsatte programmet med workshop med vår scoutkonsulent Nicole. Vi fick öva på att planera bra möten genom att använda scouternas målspår. Vi tränade på tre olika sätt att använda spåren och hur de kan appliceras för våra olika åldersgrupper.

Läs mer om scouternas målspår här.

Tips! Botanisera i Aktivitetsbanken. Här finns tips på lekar, ceremonier och hela mötesprogram.

Tack!

Kårstyrelsen tackar alla som var med för stort engagemang och bidrag till bra diskussioner och konstruktiva idéer.
Har du frågor, förslag eller kommentarer? Kontakta oss på blackebergssjoscoutkar@gmail.com

Vi ser fram emot en rolig vår och sommar tillsammans!