Inbjudan till ledarutbildning för alla ledare i Blackebergs sjöscoutkår

9 januari, 2022 av Susan Falck

Välkomna alla ledare i Blackebergs sjöscoutkår till utbildningsdag som i år kommer att vara en del av kursen ”Leda scouting” och vara uppdelad på två tillfällen: söndag den 13/2 och söndag den 13/3.

Genom att vi går kursen ”Leda scouting” tillsammans får vi en gemensam kunskapsgrund att stå på i vårt scoutledarskap i Blackebergs sjöscoutkår. Därför önskar vi från kårens sida att alla ledare som har möjlighet deltar i utbildningen. Har du gått ”Leda scouting” tidigare finns möjlighet att bara vara med på de gemensamma delarna den 13/2 och 13/3.

Program

Under kursen kommer vi att få kunskap som ger oss förståelse för scoutingens syfte och metod, det som gör scouting till scouting. Framförallt kommer kursen att fokusera på fyra målområden:

• Scouternas vision och värdegrund.
  • Scouternas program och hur vi kan använda det för att utveckla barn och unga.
  • Verktyg för att planera och genomföra scoutverksamhet.
  • Tankar om vad ett lyssnande och stödjande ledarskap innebär för dig som scoutledare.

Webbkurs och workshop

Kursen består av tre kursdelar som du gör själv på webben. Efter den första och andra kursdelen träffas vi allihop  (om restriktionerna tillåter, annars digitalt) och har workshop utifrån uppgifterna i kursmaterialet. Dessa tillfällen kommer ledas av vår utvecklingskonsulent Nicole Rahm.

Upplägg:

1. Sista anmälan var den 23/1. Men, vi vill gärna ha ännu fler deltagare! Vill du vara med så gör din anmälan via formuläret nedan. Därefter får du dina inloggningsuppgifter till de digitala kursdelarna.
  2. Digital kursdel nr 1 genomförs individuellt på webben senast 12/2.
  3. Workshop nr 1: 13/2 kl 14-16 på Warfvet.
  4. Digital kursdel nr 2 genomförs individuellt på webben senast 12/3.
  5. Workshop nr 2: 13/3 kl 19-21, information om plats meddelas senare.
  6. Digital kursdel nr 3 genomförs på webben senast 27/3.

Läs gärna mer om kursen här: Leda scouting distans – Scouternas Folkhögskola (scouternasfolkhogskola.se)

Om du har några frågor om utbildningen, kontakta gärna Frida Kylberg på frida.kylberg@telia.com

Välkommen!