Rapport från ledardagen 2024: Fokus stegring och anpassat ledarskap

20 februari, 2024 av Susan Falck

Söndag 4 februari 2024 träffades närmare 30 ledare och funktionärer från Blackebergs sjöscoutkår för att bland annat diskutera hur vi med hjälp av stegring kan göra scouting intressantare för varje år och för att lära oss mer om anpassat ledarskap.

Ta del av presentationerna i PDF-format:

Kåren växer

Dagen inleddes med att vår ordförande Björn Sjöstrand berättade att vi nu har 240 medlemmar och förklarade varför det är viktigt att vi växer som kår.

– Vi vill växa för att få en bra balans mellan olika åldrar. Vi vill bli fler i våra äldre årgångar. Med fler äldre scouter kan vi även få fler yngre ledare, vilket är bra för en verksamhet som scouterna, våra yngre ledare är väldigt uppskattade ute på avdelningarna.

Vi har nu två avdelningar på Spårarna (Jollarna och Sjöbusarna), två avdelningar på Upptäckarna (Skutorna och Vindarna) och vi kommer behöva två avdelningar på Äventyrarna (Kust Fyrarna) på sikt, troligen till höstterminen 2025.

Vi arbetar också aktivt med att fylla på med nya scouter på våra avdelningar vid varje terminsstart, om det finns lediga platser och i samråd med avdelningsledarna.

Kårgemensamma aktiviteter 2024

Frida Kylberg, vice ordförande, berättade om alla roliga gemensamma aktiviteter vi har framför oss under året, som vi samlat i ett årshjul och i kalendern på webben. Det är bland annat:

• Sommarläger på Vässarö v 31, 27 juli-2 augusti. Vässarö är scouternas egen ö, med segling och paddling, bad, spännande aktiviteter och god mat – ett ”all inclusive för scouter”.
  • Lägerplanering #1 10 mars. Ett bra läger kräver planering och förberedelser. Välkommen på Lägerplaneringsmöte #1!
  • Scouternas dag 20 april. Förra årets deltagande var en riktig succé (läs mer här). Boka in dagen redan nu och se till att vi får med många föräldrar som funktionärer. Mer information kommer i början av mars.
  • Terminsavslutning 9 juni. Traditionsenlig terminsavslutning på Warfvet med märkesutdelning fika och prova på-aktiviteter för scouter med familjer.

Stegring – så gör vi det spännande att vara scout år efter år

Varför är det så viktigt att vi jobbar med stegring i vår verksamhet? Vad skulle hända annars, frågade Frida.

– Det handlar inte om ja eller nej till stegring, det handlar om hur vi ska göra det, svarar Vindarnas avdelningsledare Kalle Axnäs.

Vi diskuterade sedan hur vi kan jobba med stegring av programmet mellan åldersgrupperna inom avdelningen och mellan våra avdelningar, allt för att göra det fortsatt spännande och utmanande för scouterna. Till vår hjälp finns:

Riktlinjer och nya behörighetsmärken

Vi har sedan tidigare riktlinjer för hur vi jobbar med stegring i vår kår, men de behöver uppdateras. Vi vill också få ett ökat fokus på vår sjöverksamhet och planerar att införa behörighetsmärkena:

• Båtettan
  • Båttvåan
  • Båttrean

Vi diskuterade när de olika behörighetsmärkena ska tas, vilka kriterierna ska vara samt allmänt om hur vi vill jobba med stegring. Tipsen togs emot av styrelsen, som kommer att ta fram ett reviderat förslag till Riktlinjer för stegring samt en plan för Båtettan, Båttvåan och Båttrean.

Anpassat ledarskap

Efter en god lunch på restaurang Mille Gusti var det dags för årets utbildning, Anpassat ledarskap med scoutkonsulent Fredrik Kardesjö.

Vi fick lära oss mer om NPF-diagnoser (adhd och autism bl a) och vi fick konkreta tips och verktyg för hur vi kan anpassa vårt ledarskap för att det ska fungera för alla.
– Anpassningar är nödvändigt för några av våra scouter, bra för flera av dem och inte skadligt för någon, poängterade Fredrik.

Det blev många frågor och mycket diskussion under utbildningen. Vi utbytte massor av erfarenhet mellan avdelningarna och fick enkla tips och idéer från Fredrik kring hur vi kan tänka och göra.

En mycket kort sammanfattning:

• Lär känna dina scouter. Ta dig tid, bygg förtroende och relation med både scouter och föräldrar. Våga fråga: Hur vill du ha det?
  • Var tydlig. Innan mötet och under mötet, korta och tydliga instruktioner.
  • Ta det lugnt. Med en plan/rutin är det lättare att behålla lugnet när något händer.

Tips till dig som inte var med på ledardagen:

Tack!

Kårstyrelsen tackar alla som var med för stort engagemang och bidrag till bra diskussioner och konstruktiva idéer.
Har du frågor, förslag eller kommentarer? Kontakta oss på blackebergssjoscoutkar@gmail.com

Vi ser fram emot en rolig vår och sommar tillsammans!