Magnus Lindstedt somnade stilla in den 18 februari

21 februari, 2024 av Björn Sjöstrand

Blackebergs sjöscoutkår har förlorat en mycket uppskattad ledare. Magnus kämpade mot cancer de sista fem åren, men fortsatte leva livet fullt ut. Hans bidrag till Blackebergs sjöscoutkår kan inte överskattas och kåren hade inte varit densamma utan hans livslånga engagemang. Saknaden efter Magnus är stor, men han kommer alltid att vara i våra minnen.

Magnus föddes 1957, året efter att Blackebergs sjöscoutkår bildades.  För mig personifierar han vår scoutkår. Magnus hade stort seglingsintresse och började som Spårarledare redan under mitten av 70-talet och har förblivit de yngsta scouterna trogen genom åren. Han var aktiv in i det sista. De sista åren var han grenansvarig för Jollarna och Sjöbusarna, var med på våra sommarläger och även säkrat finansiering och sett till att vi fått en ny bastu för våra isvaksövningar och träningar i kapsejsning. Sista scoutaktiviteten var vår ledarsamling under februari.

När jag själv började i Blackebergs Sjöscoutkår, såg jag Magnus som den som såg till att kåren fungerade. Han har genom åren varit Kårordförande, Warfvschef och även ledare för våra upptäckare (Skutorna) och utmanare (HY) utöver för våra Spårare (Jollarna & Sjöbusarna). Han har kort sagt varit mycket central för kåren. Många är de som genom åren har haft glädje att ha honom som scoutledare. Som sann humanist har han haft ett genuint intresse för alla scouterna och skapat möjlighet för dem att uppleva äventyr, växa som individer och skapat förutsättningar för att hjälpa till att göra världen lite bättre.

Vi är tacksamma för alla dina fantastiska insatser för Blackebergs Sjöscoutkår. Du och jag har pratat mycket om livet och scouting de senaste åren och jag vet att du Magnus vill på ditt osjälviska sätt att jag skall framföra ditt tack till alla ledare som driver en fantastisk verksamhet. Det gav dig ett lugn att Blackebergs sjöscoutkår blomstrar och har fått så många nya ledare och scouter och framförallt att alla trivs och fortsätter i vår scoutkår. Idag är vi ca 250 medlemmar i Blackebergs Sjöscoutkår.  Låt oss fortsätta blomstra till Magnus minne!

Björn Sjöstrand

Kårordförande