Inbjudan till Scouternas dag 2024

19 februari, 2024 av Susan Falck

Välkommen på Scouternas dag den 20 april. Scouternas dag är en lagtävling där Blackebergs sjöscoutkår får pröva sina scoutkunskaper tillsammans med andra scoutkårer i Stockholmsområdet.

Tider för dagen

Samling för scouter och ledare: Lilla Ängby, Holbergsgatan 4.

• Jollarna och Sjöbusarna: kl 8.30
  • Skutorna och Vindarna: kl 8.15
  • Kustfyrarna: kl 8.45
Åter: Ca 17-17.30 vid Lilla Ängby
Samling för funktionärer: Alla funktionärer samlas kl 8.30 framför Markuskyrkan i Björkhagen.
(Om du som funktionär inte har möjlighet att lämna din scout vid Lilla Ängby, går det bra att scouten följer med dig till Björkhagen, och ansluter till din avdelning i Björkhagen. Meddela i så fall din avdelningsledare.)
Obs! Det är mycket viktigt att alla är på plats på utsatt tid eftersom vi har olika tunnelbanor att passa!
Alla ska ha med sig:
• Fylld vattenflaska
• Rejäl lunchmatsäck och gärna även frukt eller macka till mellis
• Papper och penna
• Armbandsklocka, om du har
• SL-kort, om du har och har fyllt 12 år
• Kustfyrarna tar även med sig kniv, de som har
På sig:
• Scoutskjortan/scout t-shirt och Blackebergshalsduk, om du har
• Kläder efter väder
Kom ihåg att ladda upp med en rejäl frukost på morgonen!
Om tävlingen:

Scouternas dag är en lagtävling, så du kommer att delta tillsammans med kompisarna i patrullen (3-8 scouter/patrull). Det kommer att bli spännande utmaningar och kluriga test inom olika områden där du får använda dina scoutkunskaper.  Kåren kommer att delta i tre klasser:

Myrstigen – Spårarscouter (dvs avdelningar Jollarna och Sjöbusarna)
Björnklon – Upptäckarscouter (dvs avdelningar Skutorna och Vindarna)
Älghornet – Äventyrarscouter (dvs avdelning Kustfyrarna)

Förutom deltagande scouter, behöver vi även:

• Ledare som följer sina patruller under dagen.
  • Tävlande ledare, gärna minst en per tävlingsklass.
  • Ett stort antal föräldrar som kan hjälpa till som funktionärer under dagen. Som funktionär bemannar du tillsammans med andra en station som besöks av scouter i olika åldrar och från olika scoutkårer. Du behöver inga scoutkunskaper utan du får all information du behöver på plats av tävlingsledningen.

Förra året deltog Blackebergs sjöscoutkår på Scouternas dag för första gången på många år. Det blev flera priser till kåren men framförallt hade vi en rolig och spännande dag tillsammans. (Läs mer om Scouternas dag 2023 här.)

Nu ser vi fram emot att vara med igen med deltagande scouter, ledare och föräldrar från Jollarna, Sjöbusarna, Skutorna, Vindarna och Kustfyrarna. Var med och upplev scouting tillsammans med tusentals andra scouter från hela Stockholmsområdet!

Anmälan:

Anmälan via webben är nu stängd. Kontakta din avdelningsledare om du är intresserad av att vara med som scout eller funktionär.

Kontakt

Vid frågor, kontakta i första hand din avdelningsledare för dagen, alternativt kontakta oss på kårmejlen blackebergssjoscoutkar@gmail.com

Sjöbusarna
Linda Swartz, 073-3797478, lindaswartz75@gmail.com

Jollarna

Frida Kylberg, 070- 7177674frida.kylberg@telia.com

Skutorna
Sofie Hetling, 070-3703755,  sofie.hetling81@gmail.com  (inför dagen)

Anna Skygge Wesström, 070-4648599 (under dagen)

Vindarna

Kalle Axnäs, 073-4009441, kaxnas@gmail.com,
Kustfyrarna
Björn Sjöstrand, 072-7125120bjorn@sjostrands.com
Vi ses på Scouternas dag!

/Kårstyrelsen