Inbjudan till ledardag 4 februari: Stegring mellan åldersgrupper och anpassat ledarskap

4 januari, 2024 av Susan Falck

Alla ledare och funktionärer i Blackebergs sjöscoutkår hälsas välkomna till årets ledardag. Söndag den 4 februari kl 10-16 träffas vi på i Mälarscouternas lokal för diskussion, inspiration och trevligt umgänge. Dessutom får vi besök av våra scoutkonsulenter som håller utbildningen Anpassat ledarskap.

OBS! Eftersom vi haft vattenläcka på Lilla Ängby har vi ny plats för ledardagen. Mälarscouternas lokal på Tegnebyvägen 16a, Karsviks hage i Norra Ängby.

10.00: Kaffe och kaka och därefter kör vi igång:

• Aktuellt om kåren och gemensamma aktiviteter 2024
  • Sommarlägret på Vässarö – så planerar vi det
  • Workshop om stegring. Genom att stegra svårighetsgraden för varje åldersgrupp gör vi det fortsatt spännande och roligt att vara scout. Vi diskuterar och delar tips och verktyg för hur vi kan göra i praktiken.

12.00-13.00: Lunch

Kåren bjuder på lunch på restaurang Mille Gusti

13.00: Anpassat ledarskap

Vi funkar olika, men i scouterna ska alla barn och unga kunna vara med, utifrån sina förutsättningar. Vi får besök av våra scoutkonsulenter som leder utbildningen Anpassat ledarskap, som bl a ger:

• Grundläggande kunskap om bl a ADHD och autism
  • Olika strategier och tydliga verktyg för hur du kan lära känna din grupp och anpassa ditt ledarskap efter behov.

16.00 Slut för dagen

Vi hoppas att så många som möjligt kan komma, för att bidra med idéer, inspireras och ha trevligt med ledarkollegor!

Anmäl dig via formulär är nu stängd. Har du glömt att anmäla dig, kontakta Frida Kylberg.