Blackebergs sjöscoutkårs organisation

Blackebergs sjöscoutkår är en ideell förening med cirka 250 medlemmar. Det är vi som är medlemmar som tillsammans får verksamheten att fungera. Inga ledare eller funktionärer får betalt utan vi engagerar oss för att vi vill att barn och unga ska få uppleva scouting.

I Blackebergs sjöscoutkår finns sex olika avdelningar, indelade efter scouternas ålder. Läs mer på respektive avdelningssida;

Varje avdelning är indelad i patruller (mindre grupper), som består av cirka 4-8 personer. I patrullen får scouterna utveckla en gemenskap och träna på samarbete och ledarskap genom att tillsammans lösa utmanande problem och övningar. Varje avdelning har möte en gång i veckan, och utöver det anordnas hajker och sommarläger.

Vår kårstyrelse

Kåren har en förtroendevald styrelse, utsedd på den årliga kårstämman, som träffas ungefär en gång per månad. Styrelsen håller i organisationen kring kåren, fattar beslut om frågor gällande till exempel ekonomin samt planerar utbildningar för ledare och kårgemensamma aktiviteter som terminsavslutning och kårens medverkan på Scouternas dag.

För information om vilka som är med, se sidan Kårstyrelsen.

Våra arbetsgrupper

Vi har flera olika arbetsgrupper som ansvarar för att ta hand om våra båtar, våra lokaler och vår utrustning: