Uppdaterade regler from 13 januari för vår verksamhet pga pandemin

13 januari, 2021 av Björn Sjöstrand

Gott nytt scoutår!

Hur påverkar de nya rekommendationerna och lagreglerna vår verksamhet? Kan vi starta terminen under säkra former?

Nytt år och en ny termin är snart igång. Under julhelgen har vaccineringen startat i landet och sen den 10 januari har en tillfällig pandemilag inträtt. De åtgärder som bla. Stockholm vidtagit, att tex stänga ner simhallar och bibliotek gäller tom 24 januari.

I pandemilagen finns särskilda begränsningar för gym, idrottsanläggningar och badhus som är öppna för allmänheten. Den omfattar även verksamhet som sker utomhus och ställer krav på att trängsel undviks och att alla kan hålla ett säkert avstånd från varandra.

Viktigt med fritidsaktivitet
Folkhälsomyndigheten är tydliga med att fritidsaktiviteter är viktiga. Man måste dock genomföra dessa på ett säkert sätt, och det gäller självklart även vår verksamhet. Sedan tidigare har Folkhälsomyndigheten sagt att fritidsaktiviteter för barn födda 2005 och senare är okej, så länge de genomförs på ett säkert sätt som minimerar risk för smitta.

Vi har sedan början av pandemin förlagt all verksamhet utomhus. Det innebär att alla måste se till att vara klädda efter väder. Inom scouterna arbetar vi sedan länge huvudsakligen i mindre grupper och vår verksamhet innebär inte samma fysiska kontakt som flertalet lagidrotter.

När vi nu startar vår verksamhet efter jullovet måste alla vara extra noga med:

• Hålla avstånd till varandra
  • Undvika att dela utrustning med varandra
  • Ev resa till och från aktiviteten sker individuellt. Vi rekommenderar att alla som kan går till scoutmötena.
  • Alla ledar- och funktionärsmöten sker fortsatt digitalt

Vid förkylningssymptom, även lindriga, får man inte delta på scoutmöten. Det omfattar självklart även föräldrar eller annan anhörig som hämtar och lämnar scouten. Därutöver får inte scouter som har närstående som är Coronasmittade eller misstänkts vara smittade delta i scoutmöten förrän 7 dagar efter att alla inom familjen förklarats smittfria eller bedömts smittfria om det inte varit möjligt att testa.

Vi förutsätter att alla kontinuerligt följer information på Folkhalsomyndigheten.se och krisinformation.se. Scoutmöten kan ställas in med kort varsel om förutsättningarna ändras.

Vi behöver alla hjälpa till att minska risken för smittspridning och samtidigt ha kul med scouterna.

Tack för er förståelse.

Vänliga hälsningar,