GDPR

10 oktober, 2018 av Alexander Wahlgren

Hej!

Alla pratar om GDPR. Den 25 maj får Sverige en ny dataskyddsförordning, GDPR. Den gäller för hela EU och ersätter vår PUL (personuppgiftslagen). Scouterna är inte undantagna.

Och vad innebär det då för oss?

Jo, som person innebär det ett mycket starkare skydd för din personliga integritet – för oss som scoutkår innebär det följaktligen att vi har betydligt större krav på oss att hantera alla personuppgifter på ett genomtänkt sätt. På scouternas hemsida http://www.scoutservice.se/utveckla-karen/scoutnet/ finns det bra information om hur vi bör göra framöver och vi i KS förväntar oss att du som avdelningsansvarig ledare tar dig några minuter för att läsa igenom texten. Vi kommer också på första ledarträffen i höst (5 september) att ta några minuter för att prata om detta. Scouternas kansli jobbar också nu med Scoutnet för att skapa fler bra funktioner, så att vi på sikt inte ska behöva ha några andra personregister än de vi kan ha där – men tyvärr är vi inte där riktigt ännu.

Vad har vi gjort i kåren?

Vi (Alexander på Kustfyrarna) har lagt över vår gamla webbsida på scouternas webbplattform. Den plattformen kommer uppdateras för att uppfylla de nya säkerhetskrav som ställs av GDPR. Besök gärna hemsidan: http://blackeberg.scout.se/. Glöm inte att publicera på hemsidan och prenumerera gärna på kalendern: http://blackeberg.scout.se/kalendarium/ . Inloggningsuppgifter beställer man via vår hemsida: http://blackeberg.scout.se/for-ledare/skapa-ett-konto/

Några praktiska saker att ta tag i direkt

Du tänkte säkert på att vi, trots att vi i år hade digital anmälan till lägret, valde att ha hälsoblanketten manuell. Det beror på att vi har identifierat hälsoblanketterna som de mest känsliga personuppgifter vi har i vår kår. Så dags för rensning!! Det är inte ok att spara gamla hälsoblanketter. Släng alla, både papper och digitala, på ett säkert sätt. (Nästa år ska det finnas stöd för hälsodeklarationer i Scoutnet). Det gör att du som ledare inte kommer att behöva samla in det varje gång det drar ihop sig till hajker eller läger. Mycket information finns redan idag på scoutnet http://www.scoutservice.se/utveckla-karen/scoutnet/.

  • Rensa behöver vi också göra bland våra personuppgifter (exempel på personuppgifter är t.ex. personnummer, namn, en adress eller en bild) som vi inte har tydliga och starka skäl att behålla (nödvändigt för verksamheten och inte finns stöd för i scoutnet). Även mail behöver rensas. Om ni använder molntjänster el liknande, kolla vad som gäller på scouternas hemsida. http://www.scoutservice.se/utveckla-karen/gdpr/
  • Vi behöver säkerställa att vi har samtycke från våra medlemmar att publicera dem på bild. KS återkommer med hur det praktiskt bör gå till.

Mvh Kårstyrelsen

gm Björn Sjöstrand