Om oss

Sjöscouting är en rolig och meningsfull fritidsverksamhet för ungdomar från åtta år och uppåt. Sjöscouting erbjuder ett omväxlande program med tyngdpunkt på natur, friluftsliv, segling, navigation och båtkunskap i teori och praktik, varvat med lek och hantverk.

Verksamheten bedrivs inom olika åldersgrupper där scoutpatrullens gemenskap och kamratskap är en viktig del. Respektive avdelning träffas en gång i veckan för att lära oss, ha skoj tillsammans och för att förbereda oss inför helgövernattningar, hajker och helgseglingar.

På sommaren brukar vi ha läger på någon skärgårdsö eller en eskadersegling under någon eller några veckor.

Blackebergs sjöscoutkår har funnits i drygt 60 år och har idag drygt 200 medlemmar, främst från Ängby och Blackeberg. Vi har en egen lokal, Lilla Ängby gård på Holbergsgatan i Blackeberg. Under våren och hösten träffas vi ofta vid vårt eget varv vid Ekbacken, strax väster om Ängbybadet. Där seglar vi samt vårrustar och vinterförvarar vara båtar. Vi har fyra Avanti, flera Optimistjollar, kanoter och följebåtar.